fredag 15 mars 2024

Det var ett tag sen

 Det var ett tag sedan jag uppdaterade, av olika anledningar har det inte blivit av. Men plötsligt händer det.

Efter att ha avverkat en dubbelsidig lunginflammation börjar man så sakteligen återhämta sig, upplevelsen av detta var allt annat än angenäm. Men nu börjar det vara hopp om livet igen :)

Det har varit fina månader på börsen nu ett tag, vilket alltid är kul att se det gå upp. Även om det i bland är med blandade känslor då dom riktiga köplägena kanske inte finns riktigt där. Men i det långsiktiga perspektivet spelar det inte så stor roll utan jag fortsätter min resa och försöker köpa löpande.

Sparkvot

Personligen har det varit en väldigt dyr period jag gått igenom, med dyra elräkningar, rep av fordon, försäkringar, uppvärmning, Jul mm. Därför har tyvärr sparkvoten varit låg. 









Jag måste börja se över de fasta kostnaderna som blivit oroväckande höga. Med fritidshus, 3 st Skotrar, 3 st bilar har försäkringen börjat kosta en slant i månaden. Det svåra i det hela är att jag inte riktigt har med mig min fru på denna resa ännu. lägg därtill mat boende m.m för att hålla familjen flytande så rinner tyvärr slantarna i en strid ström utför. Kontentan blir att ag får som "tjuvspara" lite till aktierna för att det ska bli nånting. 

Portföljvärde

Portföljvärdet ökar, om i låg takt men den ökar iaf. Bör få sätt check på 450 000:- i närtid med lite medgång:)



Utdelningar

Så här ser det ut närmsta tiden för utdelningar för min del, min förhoppning är att jag skall nå upp till 20 000:- för åter vilket i sak låter väldigt futtigt. Men det är iaf en start på min resa som jag hoppas ska börja rulla snart.



1 kommentar:

  1. Hallå VTS!
    Låter jobbigt med lunginflammation och dessutom än värre med dubbelsidig... Hade lunginflammation där i barnåren nångång i ett Sverige som inte längre finns kvar.

    Låter som ni har alldeles för många dyra fordon ju... Förstår det är kul med snöskoter och hade nog gärna velat ha en om jag haft annat geografiskt läge. Tycker alla kostnader bara skjutit uppåt och ja det är dyrt med det mesta. Kassan ekar tomt här så ser framemot påfyllningen som snart börjar, 1 dryg vecka kvar!

    Snygg graf med sparkvoten. Får göra allt plottande i sheets du min gamla excel är urkass på sådant...

    SvaraRadera

Dags att deklarera K10 m.m

  Då var det i vanlig ordning dags för årets obligatoriska händelse, nämligen deklarationen. Vid första anblick såg det trevligt ut, om det ...