onsdag 24 april 2024

Dags att deklarera K10 m.m

 Då var det i vanlig ordning dags för årets obligatoriska händelse, nämligen deklarationen.



Vid första anblick såg det trevligt ut, om det är någon gång som det är en fördel med dessa höga räntor så är det nu när man redan betalat dessa för huslånet.  Alltså totalt sett fick jag och min fru igen en del pengar, Men då var det dessa K10:or som ska deklareras.

OK K10 nummer 1 avhandlas enligt förenklingsregeln, relativt snabbt avklarad. Men tyvärr tråkigt resultat. Facit K10 1 resulterade i att jag skulle betala 50 800:- i skatt. Redan här blev totalen minus efter att det avräknas mot det jag skulle få tillbaka ursprungligen.

Då tar vi tag i K10:a numro 2, denna behövdes således deklareras efter huvudregeln. Efter att summerat ihop löneunderlag m.m (vilket tog en stund) och kollat att inkomsten var tillräcklig för att tillgodogöra sig löneunderlaget var även denna avklarad. Facit på denna slutade med att betala 58 600:- i skatt.

Summering av deklarationen denna gång var därför inte alltför munter, jag ska alltså betala in dryga 90 000:- istället för att få tillbaka. Detta var ingen överraskning men är fortfarande inge roligt när man ska betala. Men Sverige är fantastiskt sägs det, och landet är oerhört duktiga på att få folk att betala skatt i alla former vid olika tillfällen.


Tack för mig denna gång SKATTEVERKET vi syns nästa gång.l

1 kommentar:

  1. Ännu värre utfall än för mig alltså. Ja fy sjutton, lätt hålla sig för skratt VMS. Särskilt när man insett hur många som glider undan i princip all skatt.

    SvaraRadera

Dags att deklarera K10 m.m

  Då var det i vanlig ordning dags för årets obligatoriska händelse, nämligen deklarationen. Vid första anblick såg det trevligt ut, om det ...