tisdag 31 oktober 2023

Tankar kring Oktober

Ytterligare en månad passerad, närmare Bestämt Oktober.Oktober har för min del inneburit mestadels röda siffror, inga jättetapp men idel rött. Då jag startade min resa mot att bygga en stabil portfölj i juli har det mestadels varit negativt, men jag fortsätter efter min plan och kommer att investera månadsvis för att på sikt nå etapp 1:s mål. Dvs första miljonen.



Exempelvis rapporterade Swedbank och SEB med följd av väldigt negativa reaktioner på goda rapporter. Möjligtvis hade Swedbank en klang av att toppen var nåd i marginalerna deras. Men oerhört starka siffror, här blir nog fina utdelningar.


Under månaden har jag passat på att öka i diverse innehav:

- SEB

- Swedbank

- Betsson

- Skanska

-Investor

- Xact Norden

- Volvo B

- PepsiCo

- Franklin European ETF

- Vanguard FTSE (VNGD) ETF

- Xact Sverige

Under sidan min portfölj finns fördelningen på mina innehav.

Har även under månaden plockat in Latour som jag i allmänhet tycker är ett välskött bolag med duktig ledning, god historik.

Hur gick det då med Oktobers månadsspar?

Håller fortfarande i trenden och ligger över mitt satta mål för månadsspar, målet är att minst spara 3000:-/ månad i snitt på rullande 12. För Oktobers del uppgick sparandet till 18 000:- vilket jag är mycket nöjd med. Nu börjar en dyrare tid, del är det snart jul men även ökningar i el/ värmekostnader bla. I och med detta kommer nog månadssparandet minska under dessa månader.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

April månad

 Då har April passerat. Utvecklingsmässigt var April en medioker månad, uppgången kan summeras till 1,13%. Vilka slutsatser går det att ta e...